Prva hrvatska H2 punionica

Vizionari znaju u kojem će se smjeru svijet razvijati, što će vodeće svjetske ekonomske sile poticati, jednostavno vide dalje od jednog političkog mandata. Prije 16 dana u našim medijima prošao je neopaženo događaj s druge strane svijeta. Kineski premijer Li Keqiang posjetio je tvornicu japanskog proizvođača vozila koji je prošle godine započeo serijsku proizvodnju automobila na vodik a u toj je zemlji bio i u svibnju prošle godine. Čini se da su Kinezi posve svjesni kako su resursi (rijetki metali) za izradu baterija za električna vozila ograničeni i izvan Kine./strong>

Krajem ožujka objavljena je namjera kineske Vlade da od ove godine u 30 gradova svake godine potaknu novih 30 tisuća vozila koja nisu na fosilna goriva. U sklopu te vijesti naglašeno kako će uložiti 12 milijardi dolara u vodikova vozila. Samo jedna tvornica vrijedna 1,77 milijardi dolara gradi se u provinciji Guangdong. Započet će proizvodnju već krajem ove godine – 160 tisuća vozila će iz nje izaći u sljedeći pet godina.

Kakve to veze ima s Hrvatskom i prvom punionicom za vodik koja je danas otvorena ispred Laboratorija za energetske postrojenja na zagrebačkom Fakultetu strojarstva i brodogradnje? Autorica punionice je voditeljice tog Laboratorija doc.dr.sc. Ankica Kovač. Njezina ideja punionice u obliku kemijske formule vodika svidjela se jednoj stranoj teleoperaterskoj tvrtki koja je financirala njezinu izgradnju jer je svjesna promjene svojeg osnovnog posla, ona već prodaje električnu energiju. Vjerojatno se smiju lobisti fosilnih goriva što ta punionica puni samo prvi hrvatski bicikl na vodik no ona će se vrlo lako prilagoditi za punjenje H2 vozila.

I zašto je to mjesto ispred tog Laboratorija simbolički važno? Zato jer se vodik tu proizvodi na ekološki prihvatljiv način elektrolizom iz vode pomoću solarne energije a taj plin kemijski sagorijeva u gorivim člancima uz nastajanje topline i vode, bez stakleničkih plinova i po zdravlje štetnih čestica. Dakle vodik neće u budućnosti biti samo gorivo za vozila već se biti način kako ćemo spremati viškove energije iz sunčanih i vjetroelektrana koje je proizvode električnu energiju i onda kada je ne trebamo.

Iako je hrvatska Vlada potpisala Europsku inicijativu za vodik , koja predviđa korištenje plinovoda za transport vodika, prošle godine u našem Nacionalnom okviru politike za uspostavu infrastrukture i razvoj tržišta alternativnih goriva u prometu stoji kako do 2030. godine neće biti potrebe za uspostavom infrastrukture za punjenje vozila na vodik. Iako je vrlo vjerojatno da će se pojaviti turisti s takvim vozilima. Iako je gorespomenuti japanski proizvođač automobila predvidio kako će treća generacija njegovog H2 vozila biti cjenovno posve konkurentan onima na fosilna goriva za koje se mogu očekivati samo veći ekološki porezi.

Za ova vozila potrebno je Sunce, voda i oprema. Prve dvije komponente imamo što čekamo s proizvodnjom opreme? upitala je na otvaranju Ankica Kovač. Prilikom nedavne objave ulaganja Hyundaija u Rimac Automobile rečeno je kako će hrvatske inovacije primijeniti i za električna i za vozila na vodik koliko god fosilne naše nacionalne prometne i energetske strategije bile.

*Iznesena mišljenja ili stajališta autora ne odražavaju nužno stajalište HRT-a