Epska Završnica. Zbilja.

Osvetnici: Završnica (Avengers: Endgame), Sjedinjene Američke Države, 2019.

Redatelji Anthony i Joe Russo

Trebat će mi jako dugo vremena da mi sjedne ono što sam gledao u proteklih tri sata, veli trinaestogodišnjak tik po izlasku sa zagrebačke premijere navodno finalnih Osvetnika. Bogme je u pravu. I nije samo tu pitanju adolescentska zaluđenost suvremenom tehnologijom, ljubav prema stripu, sklonost ka stripovsko-filmskim franšizima i Marvelovim superherojima...


A očekivanja od Završnice bila su stvarno velika. Pumpanja još i veća. Em je moguće riječ o najskupljem filmu svih vremena s navodnim budžetom od milijardu dolara, em se prvi put u povijesti cijeli film snimio IMAX kamerama, em je George Lucas, čija je kompanija surađivala na filmu, izustio kako je riječ o novim Ratovima zvijezda... Naravno, ono zbog čega je Endgame toliko iščekivan prije svega je Rat beskonačnosti, njegov neobičan prethodnik u kojem je, nakon što je Thanos (Josh Brolin) uništio pola univerzuma sve ostalo potpuno otvoreno.

Oni koji su očekivali razrješenje priče, doći će na svoje, ali vjerojatno na posve drukčiji način od onog što su možda slutili koliko god je dio fanova na društvenim mrežama pogodio dobar dio radnje i superherojskih sudbina. A opet o filmu koji traje tri sata tijekom kojih su većina događaja spojleri može se sasvim suvislo i lijepo govoriti uz sasvim mali rizik otkrivanja priče. Pa ćemo stoga ovako - svijet je u ruševinama, ostaci ostataka Osvetnika se skupljaju kako bi pokušali vratiti red u Svemir i suprotstaviti se Thanosu. No, njihova osveta vrlo brzo postaje hladno servirano jelo jer film kreće neočekivanim vremenskim i prostornim stazama. A završnica u kojoj u stroju pred odlučujuću bitku vidimo sve heroje Marvelova univerzuma na djelu uistinu je i vizualno i izvedbeno i na svaki drugi način impresivna.

No, Osvetnici: Završnica puno su više od jako dobrog spektakla o superjunacima. Autorski par Anthony i Joe Russo su u odnosu na Wheadonova prva dva tek zabavna djela, još u Ratu beskonačnosti dramaturški usložili stvari. Malčice i previše, izgledalo je tada. U redu, i Završnica pati od ta-daam efekta u nastupu pojedinih likova, u odnosu na prethodnika zastupljenost heroja je puno ujednačenija, ali neki među njima i dalje ostaju neiskorišteni ili bezrazložno nestaju da bi se pri kraju pojavili kao ključni. Određena natrpanost Završnice – a taj prigovor nekako više počiva na dojmu – posljedica je očito čvrste odluke Marvelovih (i Disneyevih) glavešina o definitivnoj smjeni generacija u svijetu superherojskih slikopisno-stripovskih franšiza te sasvim jasnih odbljesaka MeToo pokreta gdje heroine s (nad)moćima postaju sasvim ravnopravne i po pitanju akcije i u smislu žrtvovanja.

U usporedbi s Ratom beskonačnosti, Russoovi su ovdje narativno i dramaturški načelno proširili priču, ali su je zapravo efektno zategli i popunili. Znatan broj likova u tri sata izrealizira svoje odnose, notorni dualitet nekih od njih dodatno je razgranat, ima tu puno tuge (spojler!!!), smijeha (najviše ga očekivano generiraju Thor i Hulk, u manjoj mjeri Ant-man i Spider-Man), romanse (spojler!!!), nostalgije (i posljednji cameo Stana Leeja i Natalie Portman u pomalo zaboravljenoj ulozi Jane Foster), epski su to narativi o žrtvi, žrtvovanju, porazima, pobjedama...

Možda je za priču o novim Ratovima zvijezda, o nekoj novoj svemirskoj sapunici prerano. Uostalom, pitanje je kako će se pojedinačne i skupne sudbine Osvetnika kroz franšize dalje razvijati. Možda je, unatoč velebnoj završnici, Osvetnike zaludno i neumjesno već kanonizirati. Ipak smo dojma kako je Završnica zaokružila jedno dugovječno razdoblje filmskih priča o stripovskim superjunacima koje je točno na prijelazu stoljeća započelo s X-Menom te se dijelom ispreplelo s erom što ju je začeo još Burtonov, a okončao Nolanov Batman. Što su nam donijela ta dva paralelna stripovsko-filmska svemira već je jedna druga i puno duža priča. Kako god, Osvetnici su završili. Nema ih više. Ni nakon odjavne špice. Možda ih jednog dana, kad onaj trinaestogodišnjak posloži sve ono što mu je Završnica donijela, i kad više ne bude trinaestogodišnjak, opet bude.

*Iznesena mišljenja ili stajališta autora ne odražavaju nužno stajalište HRT-a