Raetinska pruga - ponos švicarske željezničke mreže

Raetinska pruga proteže se kroz gotovo cijeli južni švicarski kanton Graubünden, te povezuje velik broj turističkih središta, uključujući Sankt Moritz i Davos (obuhvaća i jednu postaju u talijanskom Tiranu, u Lombardiji, gdje se veže na talijansku željezničku mrežu). Vlasništvo je istoimene željezničke tvrtke koja posjeduje najveću mrežu privatnih pruga u Švicarskoj (preko postaje u Churu povezana je sa švicarskim državnim željeznicama), te ima i sestrinsku tvrtku u Japanu. Svi njezini vlakovi proizvedeni su u Švicarskoj, sva struja kojom se koristi dolazi iz tamošnjih hidrocentrala…

Raetinskom prugom, koja je privatno dioničarsko društvo (država, kanton i mali dioničari) s više od 1500 zaposlenih, vozi se još od 1888. Njezina cjelokupna mreža, izgrađena u više etapa od kraja 19. do početka 20. stoljeća, duga je 384 kilometara. Ima 115 tunela, 617 mostova i prosječni maksimalni uspon od 4.5% (najveći uspon ima Bernina express, onaj od 7%, što je čini jednom od najstrmijih sporednih pruga na svijetu)! Više od 90 posto Raetinske pruge datira od prije 1914., pa u održavanje po mnogo čemu specifične linije bogate povijesti tvrtka mora ulagati znatne iznose (u 2017. izdvojeno je oko 184 milijuna švicarskih franaka).

Dio Raetinske pruge između Chura i Tirana (linije Bernina i Albula), oko trećine ukupne mreže, upisan je 2008. na UNESCO-ovu listu svjetske baštine, kao dio transgraničnog kulturnog područja između Švicarske i Italije (tek treća takva linija na svijetu, uz Semmering u Austriji i Darjeeling u Indiji). Bernina Express kreće iz Chura, s 585 metara nadmorske visine, a prije spuštanja u Tirano, na 429 metara, najvišu točku doseže na 2253 metra nadmorske visine (najviše željezničko čvorište u Europi). Put koji traje oko četiri sata National Geographic proglasio je jednim od najljepših putovanja željeznicom na svijetu (jednokolosiječna pruga povezuje regije s različitim jezicima i kulturom, prolazeći kroz područje s najvećom gustoćom zamkova u Europi). Linije Bernina i Albula 2011. su inače fotografirane i stavljene na Google Street View, što je prvi takav slučaj u svijetu. Dionica kojom vozi Bernina Express ima impresivnu infrastrukturnu statistiku (55 tunela i 196  mostova). Iako je zamišljena kao isključivo turistička linija, njome se danas prevozi i rasuti teret, te ostvaruje trgovina s Italijom.

Druga najprestižnija linija Raetinske pruge je Glacier express. Najsporijim brzim vlakom na svijetu, od kolijevke zimskog turizma Sankt Moritza preko Zermatta do svjetski poznatog vrha Matterhorn stiže se za osam sati (uz tri slijeda poslužene hrane u panoramskim vagonima za 205 švicarskih franaka). Tijekom uživanja u idiličnom alpskom krajoliku najviša točka puta je prijevoj Oberalp, na 2033 metra nadmorske visine (linija prolazi kroz 91 tunel i preko gotovo 300 mostova). Godišnje Glacier expressom putuje više od 200 tisuća ljudi…