Impresivni susret T-rexa i filmskog autora

Jurski svijet: Pad kraljevstva (Jurrasic World: Fallen Kingdom), Sjedinjene Američke Države, 2018. Redatelj Juan Antonio Bayona

Iako je Crichtonov i Spielbergov Jurski park u pravilu guran pod skute spoja avanture i znanstvene fantastike, u svojoj srži on je ponajprije počivao na zasadama biološkog horora, podžanra što je svojedobno utanačen uslijed permanetnih hladnoratovskih prijetnji oružjem i oruđem za masovno uništenje, a koncept mu se – osim na vječnom strahu od nepoznatog – temeljio na sukobu između postignutog znanstvenog napretka i njegove istodobne zloupotrebe. U kinematografskoj povijesti začetnika franšize iz 1993. najčešće se spominje kao tehnološki revolucionarnog što ne odriče pravo na zaključak kako se Jurski park upisuje i među autorske klasike dok mu je neočekivani poguranac dala i NASA uvrštavajući ga na sedmo mjesto po njegovoj znanstvenoj vrijednosti. Zanimljivo, film je nastao u vremenu kad je hladnoratovsko ozračje zamijenjeno krajem povijesti. Unatoč tome, onodobno je postao film s najvećom zaradom, ali je potentnost u djelokrugu aktualnog pridobivena odlukom starom pet godina o potpunoj obnovi franšize.

Jurski svijet Colina Trevorrowa iz 2015. nije bio loš film. Doduše, sadržajno je vrlo nalikovao Spielbergovu originalu, ali je počivao na sad već razvijenoj i razvedenoj računalnoj animaciji koja je omogućila raskalašenost u prikazu dinosaura, jer ne treba zaboraviti kako je najveći od najvećih prapovijesnih čudovišta u Jurskom parku egzistirao tek petnaestak minuta. Film je na blagajnama utržio respektabilnih milijardu i šesto milijuna dolara, Chris Pratt u znatnoj i Bryce Dallas Howard u manjoj mjeri su dokazali kako glumački i pojavno mogu nositi i planirane nastavke, ali producenti su lucidno zaključili kako to nije posve dovoljno za budućnost serijala. U igru se kao izvršni producent vratio i sam Spielberg, kao nit kontinuiteta epizodno je ponovno angažiran Jeff Goldblum koji je Padu kraljevstva kao Ian Malcolm svojevrsni pronositelj istine; no najveći pomak učinjen je odlukom da se za redatelja angažira J.A.Bayona.

Taj španjolsko-katalonski redatelj se proslavio hororom Sirotište, u većinskoj američkoj produkciji potpisao je i vrlo dobru posttsunami triler-dramu Nemoguće s Naomi Klein i Ewanom McGregorom utemeljenu na istinitim događajima, e da bi se potom uspješno vratio u domovinu animiranim ostvarenjem Sedam minuta nakon ponoći s međunarodnom glumačkom ekipom. Moguće žanrovsko svaštarenje se u slučaju Bayone pretvorilo u vrsno poznavanje žanrova razvidno u Padu kraljevstva. Avantura, akcija, drama, znanstvena fantastika i napose obrasci horora tu su vrlo precizno izvagani, film je iznimno ritmičan iako se dobrim dijelom odvija u komornom prostoru dvorca starog Lockwooda (James Cromwell) kojega je njegov posilni Eli Mills (Rafe Spal) za veliki novce izdao shvaćajući kako bi još preživjeli dinosauri s otoka Nublar – kojemu, pak, prijeti nestajanje pod vulkanskom lavom – mogli postati ubojito oružje raspršenih svjetskih sukoba. Owen (Pratt) i Claire (Howard), obnavljajući romansu, dobivaju pomoć u liku i djelu Lockwoodove unuke Maisie (Isabella Sermon) kako bi se valjda osigurala i generacijska budućnost franšize.

Kako god, Jurski svijet kvalitetom je uz bok Jurskom parku, a razinu emocije kakva je ona u sceni napuštanja Nublara na kojem u vulkanskom paklu zauvijek ostaju i nestaju prapovijesna bića, nismo u ovom serijalu vidjeli još od trenutka u kojem su Alan Grant (Sam Neill), Ellie Sattler (Laura Dern) i društvo po prvi put ugledali brahiosaurusa. Kraljevstvo je palo, ludi znanstvenici u službi stranih sila zamijenjeni su besprizornim crnotržišnim trgovcima, NASA će ovaj put ostati nijema jer znanosti nema ni u tragovima, dinosauri su sad među nama i valja nam s njima živjeti, tko su oni u društvenom smislu Bayona i njegovi scenaristi ostavljaju gledateljima na procjenu, a kako će taj suživot izgledati znat ćemo vrlo uskoro.

 *Iznesena mišljenja ili stajališta autora ne odražavaju nužno stajalište HRT-a