28. Animafest – od A do Z


Animafest Zagreb – svjetski festival animiranog filma, 4. do 9. lipanj 2018.
A kao Anderson Wes – njegov distopijski Otok pasa, nagrađen za režiju na Berlinaleu bio je jedan od najiščekivanijih naslova Animafestove konkurencije, a u Zagrebu ga je predstavila glavna animatorica Kim Keukeleire koja u svojoj karijeri bilježi rad na Pobuni u kokošinjcu, Burtonovu Frankenwennie: Moje najdraže čudovište, oskarovskom nominantu Moj život kao Tikvica, dok je sa samim Andersonom već surađivala na Fantastičnom gospodinu Liscu. Andersonovo trajno nagnuće prema čudacima i humanosti u Otoku pasa je efektno obrubljeno mračnim kontekstom totalitarizma, zloupotrebe vlasti koja je u savezništvu s biznisom, a fake news i širenje panike omiljena su sredstva za istrebljenje nepoćudnih. Distopija?! Kaj god!

B
kao Baltazar – polustoljetna obljetnica najpoznatijeg hrvatskog animiranog lika među alkemičarima i najpoznatijeg alkemičara među hrvatskim animiranim likovima koji je rješavao sve svjetske i lokalne probleme, još nas je jednom podsjetila na nešto što često zaboravljamo, a na što uvijek valja podjećati, ne zbog prošlosti, nego zbog sadašnjosti i budućnosti – ogroman značaj i utjecaj zagrebačke škole crtanog filma i posljedično Animafesta na svjetsku animaciju.

C
kao CalArts – ili California Institute of the Arts kojem je ove godine pripala festivalska nagrada za najbolju školu animacije. CalArts je osnovan 1961. prema ideji samog Walta Disneya i to je priča o jednoj instituciji koja od početka zaziva cjeloviti pristup animaciji uz poticanje raznovrsnosti tehnika i autorsku originalnost. Ta priča ne jenjava ni u vrijeme današnje; na ovogodišnji Animafest pristiglo je devet CalArtsovih prijava.

D
kao Dogpseće teme i motivi bili su svojevrsni lajtmotiv ovogodišnjeg festivalskog izdanja. U dugometražnoj konkurenciji smo, uz Otok pasa vidjeli i Pseći život (vidjeti natuknicu pod Y), Fierlingerova retrospektiva ukazala nam je na stalnu ljubav tog majstora animacije prema psima, u programu Horor u animaciji prikazan je Dog Britanke Suzie Templeton...lavež je odjekivao uzduž i poprijeko festivalskih ekrana.

E
kao Exam Stress: Syrian Style – ili Ispitna nervoza na sirijski način. Iako društveno angažiranih filmova nije nedostajalo, Raj Yagnik, autor više od stotinu crtića od kojih su mnogi naručeni od humanitarnih organizacija, za UNICEF je snimio vrlo kratki film kako bi prikazao novo značenje stresa u vrijeme ispita u današnjoj ratnoj Siriji.

F
kao Firlinger – dobitnik ovogodišnje Nagrade za životno djelo rođen je Češkoj, ali je zahvaljujući očevom diplomatskom putu živio posvuda. U vrijeme studija u Pragu upoznao se s djelima zagrebačke škole, pitao se zašto on ne može snimati filmove poput Surogata te je na koncu pobjegao od komunističke represije. Danas je klasik, autor više od tisuću filmova koji je tek 2004. prvi put bio na Animafestu. Zbog poodmakle dobi više ne putuje na festivale, ali ga je Nagrada ipak dovela u Zagreb. Tko je tu kome odao počast?

G
kao Grubić IgorKako se kalio čelik tog multimedijskog umjetnika jedan od tri hrvatska naslova uvršten u glavnu konkurenciju. Film počinje jednim uobičajenim posjetom oca i sina napuštenom socijalističkom tvorničkom zdanju. Sin bi se igrao, otac je tužno nostalgičan. Nerazumijevanje polako prelazi u odnos međusobnog poštovanja koji će na kraju ponovno pokrenuti davno ugasli tvornički plamen.

H
kao Horor u animaciji – središnja tema ovogodišnjeg festivala ponudila nam je uistinu respektabilan izbor od Disneyevih klasika poput Plesa kostura iz 1929., preko domaćeg tematskog doprinosa (primjerice Maska crvene smrti) i kultne, rijetko viđene anime Perfect Blue Satoshija Kona) do suludih kratkiša Leeja Hardcastlea, viralne zvijezde stop-motion trash gore humora.

I
kao Iran ili Indija – dvije velike kinematografske zemlje u kojima se animacija tek udomaćuje. Jedno je indijsko djelo – Dot: Everybody Dances To Tecno – prikazano u popratnom Kino za uši. Iranci su se, pak, predstavili s respektabilna tri naslova od kojih je Gosp. Jelen Mojtaba Mousavija prikazan u glavnoj konkurenciji gdje je i nagrađen posebnim priznanjem.

J
kao Jones Chuck – veliki redatelj i animator je prije točno tri desetljeća stigao u Zagreb kako bi primio Nagradu za životno djelo koja mu je uručena na središnjoj pozornici postavljenoj na Cvjetnom trgu. Ovo vrijedi spomenuti, ne kako bismo opet dosađivali o boljoj prošlosti, nego kako bismo opet zazvali vrijednosti koje nam toliko često promiču i to na taj način da ni Grad, kao osnivač festivala, ove godine nije htio izdati dozvolu za Open Air na Zrinjevcu.

K
kao Kakav veličanstven kolač! - pobjednički film dugometražne konkurencije iako zapravo traje tek 44 minute tijekom kojih su nas Emma De Swaef i Marc James Roels duhovito, suptilno i okrutno proveli kroz kolonijalnu povijest vlastite zemlje.

L
kao Labbe Boris – francuski redatelj i njegov kaleidoskop. Veličanstveno sllikarsko platno. Srednjovjekovni prikaz apokalipse. Tragična vizija čovječanstva. Dobitnik Grand-prixa.

M
kao Morgan Robert – član žirija koji dvadeset godina snima filmove kao stvorene za ovogodišnju Animafestovu temu Horora u animaciji. Animacija donekle ublažava stravično, no Morganove skice, crteži, lutke, filmovi u koje umeće i dijelove vlastitog tijela – a koje je izložio u Galeriji ULUPUH – uistinu su spookie, iako u temeljima imaju luckastost B-horora što je Morgan i opisivao na svom živopisnom masterclassu.

N
kao Nukleus film – njihov koproducentski doprinos u Criss the Swissu konačno je vidjela i hrvatska publika. Nema tu prevelikih riječi. Uzavrelo nacionalno žiće i biće preživjelo je projekciju tog filma o kojem su svi sve znali i prije same autorice.

O
kao Oroz Jelena – konačno smo jednu redateljicu imali u Velikom natjecanju. Dva na dva je prvi profesionalni film mlade Osječanke, vizualno i metaforički dojmljiva priča o paru čija je ljubav došla do kraja, a čiste boje i koloritni monokromatizam donekle podsjećaju na klasike zagrebačke škole.

P
kao Popović Veljko – nadahnut Lipovčevim Biciklistima, najznačajnijii suvremeni hrvatski animator, napravio je djelo koje iskače iz njegovog dosadašnjeg opusa. Biciklisti su fina i ironična erotsko-mediteranska zabava ili, kako reče ovih dana jedan kolega, nastavak Lipovca drugim sredstvima. Još jedan hrvatski film iz Velikog natjecanja i zasluženi pobjednik Natjecanja hrvatskog filma.

R
kao Renner Benjamin – nakon sjajnih Ernesta i Celestine, taj nam se Francuz vratio na Animafest gdje je u dugometražnom natjecanju predstavio Velikog Zlog Lisca i druge priče koji je korežirao s Patrickom Imbertom. Zaigrani Zec i glupavi Patak preuzimaju ulogu Rode te pokušavaju spasiti Božić, Liscu je dosta vegetarijanstva, ali umjesto da pojede Piliće mora im glumiti mamu...Zabava je zajamčena, a publika je očekivano dobila favorita u dugom metru.

S
kao Slučaj muškarac-žena – jedan od najdomljivijih naslova dugometražne konkurencije, noirovska drama u kojoj se Anais Caure bavi istinitim događajem iz dvadesetih godina prošlog stoljeća kada je u Sidneyu jedan tridesetineštogodišnjak bio osumnjičen za spaljivanje supruge. No, njegova tajna puno je veća, a Caure je efektno izlaže u psihološkoj razradi seksualnog identiteta.

T
kao Tadić Stipan – autor vizuala i špice 28. Animafesta. Već dugo spoj izabrane teme, festivalske tradicije i moderne likovnosti nije izgledao tako dobro.

U
kao Unt Riho – jedan od najvažnijih predstavnika vrlo jake estonske i užasno jake baltičke animacije kojoj je na ovogodišnjem festivalu priređena posebna retrospektiva. Uz retrospektivni Rat iz 1987., Unt je imao i Mariju i 7 patuljaka u glavnoj konkurenciji pa priča o maloj velikoj naciji animacije koja je, prema mišljenju Pritta Paerna počela desetak godina uoči sloma Sovjetskog saveza onime što se naziva zlatnim dobom, u svoj apstraktnosti, nadrealnosti i alegoriji traje i danas.

V
kao Velvet Underground svirali su u mojoj školi – animirani dokumentarac iz Velikog natjecanja o katastrofalnom prvom nastupa legendarne skupine. Anthony Jannelli i Robert Pietri oživjeli su dan kad su Velveti u dvadesetak minuta izveli There She Goes, Venus in Furs i Heroin što je, kažu svjedoci, izazvalo gromoglasno zgražanje i pomutnju. Ostalo je povijest čiji je dio, eto, i Summit High School.

W
kao Wells Paul – dobitnik Nagrade za izniman doprinos proučavanju teorije animacije. Kako i ne bi kad je Wells, što kroz priručnike i kratke tekstove, što kroz enciklopedijska djela kakvo je Understanding Animation, opisao sve: od animacijskog elitizma do holivudskih blockbustera. Primajući nagradu ostao je britanski duhovit spominjući Daily Mail, novinu opsjednutu kraljicom i nogometom, koji je davnih dana njegov posao proglasio uzaludnim.

X
kao Xu An ili Xi Chien – da se ne lažemo – dvojica kineskih redatelja ovdje prvenstveno kako bi popunili ovu natuknicu. Ili možda i nisu. Jer vrijedi zabilježiti kako je njihova Muha u restoranu jedino kinesko djelo u Velikom natjecanju. Štoviše, filmova ne tako davno dominantnih kineskih animatora nije bilo ni u Studentskom natjecanju. Nadamo se kako je riječ tek o jednoj lošoj godini.

Y
kao Yi Chang – legenda novog tajvanskog filma osamdesetih predstavio se dugometražnim omnibusom Pseći život, melodramatski intoniranim ostvarenjem o ljubavi i odlasku kroz četiri priče o sudbinama pasa i njihovih vlasnika. Svoj povratak filmu Yi je proslavio odajući počast svom prijatelju Edwardu Yangu.

Z
kao Zagreb – grad u kojem se održao 28. Animafest. Z za Zagreb.
*Iznesena mišljenja ili stajališta autora ne odražavaju nužno stajalište HRT-a