Aplikacija ‘Uber’ zabranjena u Francuskoj

Da li je tučnjava zagrebačkih taksista svojstvena samo za hrvatsku metropolu ili se primitivizam može dogoditi i u zemljama za koje smatramo da su razvijene, pa samim time i sociokulturno miljama daleko od Hrvatske?

Proljetos su se u Francuskoj odvijali različiti događaji, a prioritet je bio izvještavati o događajima koji su okrznuli čitavu državu. Priča o Uberu je iznimno bitna za Pariz jer se američka verzija privatnih vozača nije proširila u druge francuske gradove, još. No kako je Francuska još uvijek centralizirana, ako se nešto zabrani u glavnom gradu, teško da će proći u ostalima. Mitterandov plan o podijeli Francuske na 'arondismane', koji potječe iz 1982., nije urodio plodom. Sve bitno se zbiva u Parizu, čak do te mjere da se sudovi ostalih regija znaju ugledati na presude donijete u Parizu.

Negdje u svibnju, na pariškim ulicama je izbio kaos – kao da su se scene iz Zagreba prelile na ulice Pariza. Zašto to govorim? Kada je riječki 'Cammeo' najavio svoj dolazak u Zagreb, Zagrebački taxi nije ostao ravnodušan. Zagrebački Holding je pretrpio veliki pritisak njihovog lobiranja. Također, nisu izostale ni ružne scene drvenih letvi ili grafita na automobilima Cammea. Tu i tamo, dogodio se pokoji fizički ili usmeni obračun. Zamislite sad jednu veliku aveniju, trideset metara široku, potpuno zakrčenu s taksijima. Na toj aveniji su se sukobili pariški taksisti s vozačima američke aplikacije Uber. Neki su se sukobili fizički, no najčešće se nezadovoljstvo iskazivalo transparentima ili povicima s jedne na drugu stranu. Pariški taksisti su izvršili enorman pritisak na gradsku vijećnicu i gradonačelnicu, Anne Hidalgo. Popularnost Ubera će ubrzo splasnuti jer je aplikacija Uberpop od jučer zakonom zabranjena u Parizu.

Ustavno vijeće je u utorak donijelo odluku da je aplikacija kojom se naručuje improvizirani taksi, odnosno, privatni vozač koji naplaćuje prijevoz od točke A do točke B, ilegalna. Od jučer je Uberpop zabranjen u Parizu. Uber je ušao na francusko tržište u veljači 2014. godine, a već je u listopadu iste godine uveden zakon („la loiThévenoud“) koji smatra ilegalnim organiziranje ovakve vozačke aktivnosti. Od jučer, Uber postaje protuustavan, a direktor Ubera za Europu i direktor za Francusku, moraju se pojaviti 30. rujna na sudu gdje im prijeti 2 godine zatvora i 300 000EUR kazne. No, kakve posljedice ima ova odluka?

Ako je Uber protuustavan i ako je ilegalno organiziranje ovakve vozačke aktivnosti, kako je rečeno, što će se dogoditi s ostalim sličnim aplikacijama? Airbnb, Uber, BlaBlaCar, to sve spada u isti koš. Nitko se ovdje u Francuskoj nije bunio ni protiv Ubera ni protiv ostalih aplikacija jer su svi imali koristi od njih. Prije svega, one podrazumijevaju grupni rad, a kako francuzi stalno gruntaju protiv ekonomske krize, ekstra profit od iznajmljivanja vlastitih stanova, soba i automobila je dovoljan da se pokrije mjesečni trošak života. No postoji nešto što može opravdati ukidanje kolaborativnih aplikacija. Takve aplikacije ne podrazumijevaju socijalna davanja. Na njima nema poreza i sav prihod ide vlasniku.

Francuska ideja o jednakosti traje već 200 godina, od Revolucije. Jedan od glavnih razloga za ukidanje te aplikacije jest to što ona ne doprinosi francuskom socijalnom sistemu iz kojeg se raspodjeljuju sredstva za svakoga. Socijalni sistem je krhak jer nema dovoljno za svakoga, a od 2005. postoji veliki social-dumping. Čini se da je jedino rješenje da se investitore prisili na fiskalizaciju. Velik otpor su pružale bakice na hrvatskim tržnicama, uvjeriti američke milijardere na izdavanje računa i davanja državi, bit će jako teško.